advertise
  • info info@daroume.ir
  • info اصفهان، دروازه شیراز، ابتدای خیابان سعادت آباد، داروخانه دکتر کربکندی

اثرات زیان آور مصرف داروهای لاغری غیر مجاز

برای افرادی که اضافه وزن زیادی دارند یا نمیتوانند جلوی غذا خوردن خود را بگیرند، استفاده از داروهای لاغری و کاهش وزن شاید برایشان یک راه حل معجزه آسا باشد.
کارخانه های تولید داروهای لاغری معمولا تبلیغات اغوا کننده ای در مورد این محصولات به نمایش میگذارند و سعی در ترغیب افراد دارای اضافه وزن برای استفاده از این داروها یا مکمل های لاغری دارند اما بسیاری از این ادعا هایی که مطرح میشوند صرفا تبلیغات دروغین است و از لحاظ علمی اثبات نشده اند.
اما نکته حائز اهمیت در داروهای لاغری و کاهش وزن این است که برخی از این داروها دارای ترکیباتی هستند که نه تنها به افزایش سلامت شما کمک نمیکنند بلکه میتوانند به آن آسیب برسانند و خطرات زیادی برای شما به همراه داشته باشند.
بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته در حدود نیمی از افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند به مصرف داروهای لاغری روی میاورند و به دنبال راهی سریع تر برای کاهش وزن هستند.
همواره باید این نکته را به یاد داشته باشید که مصرف داروهای لاغری و مکمل های کاهش وزن بدون تجویز متخصص تغذیه یا پزشک میتواند خطرات بالقوه ای را برای شما به همراه داشته باشد. در ادامه این مقاله به بررسی این خطرات و زیان های مصرف خودسرانه داروهای لاغری و استفاده از داروهای لاغری غیر مجاز میپردازیم:

داروهای لاغری چگونه عمل میکنند؟

اگر شما هم به دنبال مکمل ها و داروهای کاهش وزن برای لاغر شدن میگردید احتمالا با طیف وسیعی از مکمل های لاغری برخورده اید که نمیدانید کدامیک برای شما مفید است و میتواند به شما کمک کند، در این بین باید بدانید که مکمل های کاهش وزن به روش های مختلفی میتوانند منجر به لاغری شما شوند، از جمله:
• سرکوب اشتها و کاهش تمایل شما به مصرف غذا
• ایجاد احساس سیری در شما و پر کردن معده
• افزایش متابولیسم بدن شما
• کاهش تولید چربی در بدن
• کاهش جذب چربی ها
• کاهش جذب کربوهیدرات ها مکمل های لاغری فراوانی در شکل های مختلف از قرص و شربت گرفته تا آمپول و پودر تولید شده اند و در دسترس افراد قرار گرفته اند، برخی از این داروهای لاغری به همراه وعده های غذایی مصرف میشوند، در حالیکه برخی از آنها را باید به جای وعده غذایی خود میل کنید، همه مکمل های لاغری که در بازار میبینید میتوانند به شما در کاهش وزن کمک کنند،اما باید بدانید که همه آنها ایمن نیستند و خطرات مصرف آنها بسیار بیشتر از فواید آن است و میتواند به شدت موجب آسیب به سلامت شما شود.

چرا داروهای لاغری غیر مجاز خطرناک هستند؟

برخی از داروهای لاغری که در داروخانه ها وجود دارند و دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو هستند و اثر بخشی آنها برای کاهش وزن به تایید رسیده است بی خطر هستند و میتوانند به شما در کاهش وزن کمک کنند. اما بسیاری از محصولات لاغری که در بازار وجود دارند دارای ترکیباتی هستند که مصرف آنها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا ممنوع شده و موجب آسیب رساندن به بدن شما میشوند، از جمله شایع ترین آسیب هایی که مصرف داروهای لاغری غیر مجاز به بدن شما میرسانند شامل موارد زیر میشود:
• افزایش ضربان قلب و افزایش فشار بر روی قلب و نهایتا از کار افتادگی قلب
• افزایش فشار خون و آسیب های ناشی از فشار خون بالا مثل نارسایی کلیه
• افزایش تحریک پذیری و عصبانیت و تغییر خلق و خو
• مشکلات گوارشی مثل اسهال
• بی خوابی
• آسیب به کبد
• خونریزی های دستگاه گوارش
• اعتیاد در ترکیبات داروهای لاغری غیر مجاز یک یا چند نوع ماده غیر مجاز استفاده میشود که با اینکه در کاهش وزن اثر گذار هستند اما آسیب های فراوانی به بدن شما میرسانند، داروهایی مثل افدرا، هیدروکسی کات، مت آمفتامین، مریدیا، فن فن و یا مواد غیر مجاز دیگر جزئی ثابت از ترکیبات داروهای لاغری غیر مجاز هستند.

از کجا بفهمیم که داروی لاغری ما مجاز است یا خیر؟

یکی از بزرگترین سوال هایی که در ذهن مصرف کننده های داروهای لاغری پیش می آید این است که آیا دارو یا مکملی که برای کاهش وزن مصرف میکند ایمن هست یا خیر؟ از آنجا که همه داروهای لاغری موجود در بازار توسط سازمان غذا و دارو آزمایش نشده است بنابر این بهترین راه انتخاب آن دسته از محصولات لاغری است که توسط سازمان غذا و داروی ایران تایید شده و در داروخانه های معتبر سطح شهر موجود است.
باید به این نکته توجه داشته باشید که از مصرف هرگونه دارو یا مکمل لاغری که خارج از سیستم داروخانه های دارای مجوز در سطح کشور توزیع میگردد از جمله داروهای لاغری موجود در عطاری ها یا تبلیغ شده در شبکه های اجتماعی و ماهواره خودداری کنید، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که این داروهای لاغری حاوی ترکیبات غیر مجاز نباشند و کما اینکه در گذشته شاهد بوده ایم که در این داروها از ترکیبات مت آمفتامین یا شیشه در تولید آنها استفاده شده و موجب اعتیاد فرد شده اند.
بنابر این اگر به دنبال مصرف داروهای لاغری هستید تنها از داروهایی استفاده کنید که توسط متخصص تغذیه برای شما تجویز شده است تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانید آن را پیگیری کنید.

آیا همه داروهای لاغری مجاز موجود در داروخانه ها را میتوانیم استفاده کنیم؟

برخی از افراد تصور میکنند وقتی یک مکمل یا داروی لاغری دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو باشد پس مصرف آن هیچ مشکلی ندارد و به هر اندازه که بخواهد میتواند از آن مصرف کند. اما این باور کاملا غلط است و همانند هر دارو یا مکمل دیگر باید مصرف آن تحت نظر متخصص تغذیه باشد، متخصص تغذیه داروی لاغری را بر اساس شرایط شخصی شما تجویز میکند، به طور مثال ممکن است یکی از ترکیبات موجود در داروی لاغری برای افرادی که فشار خون بالا دارند، یا فرزند خود را شیردهی میکنند مجاز نباشد، شما با مصرف آن دارو که برای افراد سالم مشکلی به وجود نمی آورد دچار مشکل میشوید و به آسانی به سلامت خود آسیب میرسانید.
از جمله موارد دیگری که در مصرف خودسرانه داروهای لاغری بسیار دیده میشود این است که افراد بیشتر از میزان مشخص شده از دارو مصرف میکنند و باعث افزایش بیش از حد فشار خون و افزایش سکته های مغزی و قلبی میشوند، و یا اینکه ترکیبی از داروهای مهار کننده جذب چربی و داروهای مدر یا لاکساتیو مصرف میکنند و موجب بروز اسهال شدید شده و یا باعث دفع بیش از اندازه آب و به هم خوردن تعادل الکترولیت های بدن میگردند، بنابر این حتی برای مصرف دارو ها و مکمل های لاغری مجاز هم باید با متخصص تغذیه مشورت کنید و از مصرف خودسرانه هرگونه مکمل غذایی یا دارو برای کاهش وزن خودداری کنید.


موارد زیر به عنوان سوء مصرف داروهای لاغری در نظر گرفته میشوند و از رایج ترین انواع سوء مصرف داروهای لاغری به شمار میروند:

• استفاده بیش از اندازه از داروی تجویز شده توسط متخصص تغذیه با هدف اثر گذاری بیشتر داروی کاهش وزن. • مصرف داروی لاغری که برای شما مناسب نیست و یا برای کاهش وزن در شخصی دیگر تجویز شده است. • مصرف خودسرانه داروهای لاغری بدون تجویز متخصص تغذیه • استفاده ترکیبی از برخی از داروهای لاغری که باعث هم افزایی شده و باعث اثر گذاری بیش از اندازه شوند. • استفاده از داروهای لاغری که با یکدیگر تداخل داشته و باعث تاثیرات مختلف بر روی عملکرد بدن شما میگردند.


سخن پایانی

داروها و مکمل های کاهش وزن بسیاری وجود دارد که بسیاری از آنها دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو نیستند و با مصرف آنها تنها سلامت خود را به خطر می اندازید و حتی آسیب های جبران ناپذیری به بدن شما وارد خواهد شد، در بین داروهای کاهش وزن دارای مجوز و تاییدیه هم باید مصرف آنها را طبق نظر متخصص تغذیه انجام دهید تا از بروز عوارض ناخواسته آن پیشگیری کنید و بیشترین نتیجه را از مصرف آنها داشته باشید.

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.